Alla inlägg under juli 2007

Av Hazzard - 27 juli 2007 01:34

Måste bara förmedla ett SMS som jag fick från en kollega under torsdagen och som gjorde att jag skrattade hejdlöst under en lång tid. Han fick till denna oneline:


En kvinnlig kollega kom tillbaka efter lunchen med en ny sopkvast och när hon skulle gå hem frågade jag.

- Jaha, är det att vara i städtagen eller ska du flyga hem?


Om han skickade detta SMS med hjälp av sjukvårdare framgår ej. 

Av Hazzard - 25 juli 2007 22:28

Har precis kommit på att jag inte längre kan använda min sovsäck som har varit en trotjänare under många år när jag ska ut på seglingsveckan. Denna fjällräven säck har varit en ständig följeslagare under 20 år, men efter några år i källaren så har den gått till dunsovsäckarnasland för en evig vila utan dess ägare, snyft. Jag kunde snabbt konstatera att om jag skulle krypa ner i säcken så skulle jag drabbas av morbus avis mortuus (fågelinluensa efter att fågeln är död), vilket skulle innebära att jag skulle befinna mig isolerad i ett plasttält med gaffatejp runt dörrarna på infektionskliniken under en längre tid. Så det är bara att hasta ner snabbat som en jagad räv under Hubberusjakten till stan för att skaffa en ny påse att sova gott i. Skit, det kommer att ta lång tid att möka in den. Som grädden på moset så måte jag införhandla lite andra detaljer för att kunna genomföra seglingen, ångest. Men det är lika bra att skaffa allt så att man inte drabbas av en ny chock när man ska ut på segel/ fridluftsliv nästa gång.

Ljusglimten är dock att jag har provat Famous Black Grouse som är framtagen för den svenska marknaden, vilket är väldigt ovanligt för The Famous Grouse. Men pg a att dom har en stabil marknad i Sverige så lanserde man denna whisky som är lite mer rökig, vilket vi tycker om( 30 % av whisky som säljs i Sverige kommer från Isley). Och så stöder man fortlevandet av orren i landet eftersom en del av försäljningen går till ett projekt för dess population. Så, alltså är jag miljömedveten när jag köper en flaska Black Grouse! Där fick dom som säger att man odlar ekologiska druvor för framställning av Bag In Box vin. Trädkramar snobbar!

/Hazzard


PS. Såg ni att jag satte en signatur på inlägg! DS

Av Hazzard - 25 juli 2007 00:39

Då är det äntligen bestämmt att fr o m lördag så sticker man ut på en veckas segling i Stockholms ytterskärgård med kurs mot Stora Nassar och Svenska högarna med eventuell kurs mot Mariehamn om vädergudarna vill oss väl. Man får väl göra ett offer till dom högre makterna föra att vinden ska vara god och att inte det kommer så mycke regn. Intressant är om vi kommer till Mariehamn så ska jag prova deras variant av calvdos, ålandos och den rom man gör på sockerbetor, kobba libre som är ganska nytt. Sist vi seglade vid Åland så var det hutlöst dyrt att köpa ålandos. En flaska 50 cl gick på ca 700 SEK och på krogen kostade den ca 100 SEK för en 4:a! Så vi får se vad priset ligger på nu. Dock kommer det att bli mycke god mat under seglingen med bl a marinerad flankstek till grillning och Tandoori kyckling på vedeld. Det kommer att finnas en temakväll med calvados i centrum tillsammans med en del godsaker till som frukt, ost och cigarr. Så det är bara att packa ner kockmössan och ladda resehummidoren inför seglingen. Det känns som att det kommer att bli en perfekt avslutning på fem veckors semester. En rapport kommer på bloggen.

Av Hazzard - 23 juli 2007 13:54

Har hunnit röka två cigarrer dom senaste dagarna och först ut är

Padilla Miami 8/11 Lancero

En cigarr i den längre och smalare vitolan. Täckbladet naturell med grov struktur och sträv. Den var något skadad i foten.

Redan vid upptändningen var den aromatisk. Efter dom första puffarna framträdde en ton av ceder med en liten ton av muskot och en svans med hallon som inte var störande. Cigarren bran jämn genom hela rökningen och lämnade mycke rök vid utandning.

Slutsats: En elegant cigarr och som passar vid bokläsning eller när man bara vill lyta sig tillbaka och njuta. En cigarr som jag gärna kommer att köpa fler av och även prova andra vitolas i samma line.

Betyg: 8/10


Nästa cigarr är en okänd cigarr som jag bytte på en herf den 19/5-07

Cigarr "X" Robusto

Täckbladet har en tobaks doft och något mildare doft i foten. Ganska slarvigt gjord med löst lindat täckblad och med limrester i spetsen. Inlagan känns kompakt. Ingen utstickande smak efter att man har snoppat den.

Mild och utan någon större karaktär vid dom första puffarna. Tilltog dock för en kort stund för att sedan falla tillbaka. Liten ton av gräs och vitt bröd med en smak av lök i svansen. Askan näst intill gråsvart. Känns varm även när man gör ett uppehåll i puffandet. Brinner mycke med ljusblå rök och en gråaktig utandnings rök.

Slutsats: En ganska platt cigarr som inte lämnar några större intryck.

Betyg:3/10

Av Hazzard - 21 juli 2007 21:42

Ahh, äntligen har man kommit hem från resan till Astrid Lindgrens värld. Resan gick bra utan några missöden med tanke på alla idioter som finns i trafiken. ALV ja, ett tag trodde jag att FN hade familjedag när vi var där med tanke på hur många olika språk man hörde runt omkring sig. Det var också rätt så intressant att se hur man från olika länder behandlar sina barn under vistelsen på ett utflyktsmål som just vänder sig till barn. Danskar med videokameran i högsta hugg försöker att få barnen att säga hur kul det är att vara bland småhus och teaterföreställningar, efter 7 timmar i gassande sol och inte har druckit en gnutta vatten. Holländare har horder med skrikande, slitande och hoppande ungar, men ignorerar det med stor finnes eftersom dom vuxna pratar bara med varandra. Tyskar har samling runt kartan och dikuterar vad man ska se, som sedan utmynnar i att "pappa vet bäst". Svenskar, ja vi har tålamod som en blindgångar från andra världskriget vilket slutar med att hört samma tjat om "att det vill jag ha" till leda,  exploderar i ett avgrundsvrål som skulle få Udo Dirkschneider grön av avund. Och så får man skämmas inför familjer som passerar förbi, skakar på huvudet och ser ner på den svettdrypande fadern som just har vrålat. Jag tillhör kategorin som ser ner på gapande fäder, eftersom min lilla ängel aldrig skulle tjata!?

Väl hemma efter den lilla utflykten blev det lite gott kallt öl och en Punch Champion utanför stället där vi hade hyrt vårt rum. Ahhh, livet är härligt. 

Av Hazzard - 18 juli 2007 23:17

Jaha, då bär det av imorgon till Astrid Lindgrens land för att låta dottern få se Pippi, Emil och alla andra sagofigurer livslevande till det fasala priset av 270 kr per vuxen och 160 kr för barn. Och med tanke på att vissa bekanta som har varit där säger att man behöver två dagar för att se allt, så funderar jag på att sälja en njure när jag kommer hem för att kunna få mat på bordet till familjen. Men vad gör man inte för att se glädjen i barnets ögon när hon ser en 30+ kärring springer om kring utklädd till Pippi och påstår att hon är världens starkaste. Undrar om hon har Lilla gubben på axeln? Skulle dom inte kunna göra om det till en safripark typ Kolmården så att man kan sitta lungt tillbaka lutad i bilen och se på när Emils pappa försöker att få tag på Emil för att läxa upp honom på gammalt hedeligt vis med rottingen? Nej, jag är inte för barn aga men på den tiden som det utspelar sig i så var det frekvent förekommande att man uppfostrade sina barn på det viset. Glädjande är att vi har fått ett bra boende i dessa semestertider och att vi kommer att få det trevligt tillsammans dom dagar vi är borta från hemmet.

För att få lite avkoppling har jag plockat med mig några böcker om Sveriges historia under stormaktstiden och en dröse med cigarrer, ca 11 st. Två av dessa, Padilla Maduro Lancero och Puros Indios Presidente är helt nya för mig så det kommer att bli intressant att se vad dessa går för. Nu är det dags att knyta sig så att man inte somnar vid ratten imorgon och skapar rubriker i tidningarna. 

Av Hazzard - 15 juli 2007 22:45

Äntligen har man hämtat sig från gårdagen och man har hunnit med en sväng i skogen för att kolla efter skogens guld. Packade in familjen, kaffe och cigarr för att kunna avnjuta en solig dag i skogen. Valet av cigarr föll på en Tatuaje Havan VI Nobles som BOTL Zippo hade förärat mig. En välgjord cigarr i robusto storlek med strävt täckblad i naturel och inga porer. I början var den ganska mild med toner av mocca, nötter och en lätt örtigton. Mot mitten övergick den milda tonen till att bli lite kraftigare med en lätt tilltagande pepprighet åt rosepeppar men utan att bli för intensiv. Tillslut så bestog cigarren till hälften av en enormt kompakt askpelare i mellangrå nyans. Mitt omdöme av cigarren är att jag kommer att köpa en låda av den för att ha något att njuta av under vintern. Betyg: 8 av 10.

Av Hazzard - 15 juli 2007 12:58

Idag är lite tungt att leva efter att man drack för mycke vin till maten igår kväll. Huvudet är tungt och det känns som någon står och slår på en tomburk typ så här, kobjällra

Skapa flashcards