Alla inlägg den 9 augusti 2007

Av Hazzard - 9 augusti 2007 22:59

Hann med att bränna av en kvällscigarr tillsammans med en stor kopp Earl Grey Russian.

Doften på cigarren påminner om torkat hö och vid foten ger den en doft av grönt te. Täckbladet har en mörk naturell färg och är slät, nästan utan någon ådring. Cigarren känns inte allt för hård men heller inte svampig, utan mer som om man trycker på drejlera.

Efter snoppningen känner man en lätt tobakssmak och dom första puffarna ger en tobakston med en hint av kakaoböna. Styrkan är medel och är så genom hela rökningen. Förutom dom sista två cm som är mer kryddig. Draget har ett litet motstånd som gör att det inte känns som en skorsten. Vid mitten av cigarren tillkommer en liten ton av rostade nötter, men förövrigt finns samma smaker kvar som från början. Cigarren har en kompakt, mellangrå askpelare och avger en grå rök med en ljusgrå utandningsrök.

Slutomdöme: Ciggaren är i en vitola som jag förnärvarande har en förkärlek till. Styrkan och smakerna är bra balanserade genom hela rökningen. Priset på cigarren är heller inget att klaga på, ca 570 SEK inkl. frakt, gör att det är en mycket prisvärd cigarr.

Betyg: 9/10

Av Hazzard - 9 augusti 2007 13:22

Har avslutat en ny cigarr som jag hämtade hos Zippo den 6/8.

Flor de Ybor City tillverkas av familjen Fuente i Dominikanska Republiken och finns i naturell, sun grown och maduro utförande.  Jag rökte som sagt maduron. Täckbladet har en doft av choklad med inslag av hö, vid foten är det en doft av nyhyvlat trä. Strukturen på täckbladet är något oljig och har små koppor. Den är välgjord och känns kompakt. Efter snoppning får man en smak på tungan av torkad aprikos. Dom första puffarna levererar en lätt rostad ton och har en underton av kiwi som övergår till lite klöver. Styrkan är till en början mild för att vid mitten ha en mer medium/full styrka. Draget är ganska lätt efter att ha snoppats en aning mer än från början. Den har bra brinn egenskaper och brinner jämnt under hela rökningen.

Smakbilden ändras när man kommer till mitten då dom något söta tonerna övergår till att bli mer robusta i form av svart kaffe och eucalyptus med en svans av lätt rökig whisky och svartpeppar.

Slutomdöme: En behaglig cigarr som kommer att komma fram mer i karaktär efter någon tids lagring, dock inte för länge. Den pallett av smaker och dess brinn egenskaper gör att den hamnar högt på min lista över nästan perfekta cigarrer. Minuset som drar ner betyget är att den är svår att få tag på.

Betyg: 8/10

Av Hazzard - 9 augusti 2007 10:26

Ahhhh, äntligen har man fått sova en hel natt med hjälp av smärtstillande, att man sedan tog sig ur sängen med en smärta likt att krysta ur sig en vattenmelon är en annan femma. In med två nya tabletter och så sitter man i sin lilla bubbla vid frukostbordet! Min vänn Zippo har tydligen fått något ischias liknande efter en löprunda i skogen. Och så säger folk att man mår bra av att röra på sig. Jag får nog dela med mig av mina tabletter i alla fall.

Ska nu försöka att koppla upp mig mot jobbet för att se om det är någon som saknar mig, vilket jag inte tror.  

Ovido - Quiz & Flashcards