Alla inlägg den 22 november 2007

Av Hazzard - 22 november 2007 22:06

Jag brukar vara en slow shopper när det gäller att inhandla julöl och julsnaps till julen, så man brukar likt en julgransplundring, få ta vad som bjuds. Men i år har jag chockat mig själv genom att inhandla dessa drycker i god tid. Som julsnapps blev det Reimersholms julsnaps med inslag av fikon, kummin, koriander m m och även en stänk armagnac. Julöl blev Pripps julöl. Ja, jag vet att det Pripps men jag måste säga att Pripps gör faktiskt ett väldigt gott julöl och det står jag för. Om inte det går hem så kan jag rekomendera att köpa en back vanlig porter. När det gäller glögg så fattar jag inte varför man ska hitta på en massa jävla konstiga av blandningar med olika och äckliga kombinationer? Vem vill dricka glögg med bär och kryddor som inte fanns och ska finnas i klassisk glögg? Ska det få kallas glögg då? Det är precis mad alkoläsken att man vill nå ut till människor som annars inte dricker, i det här fallet glögg, att börja dricka glögg! Är det bara för att man ska inleda massa svagsinta människor att köpa något som är en traditon en gång om året, med ett surrigat för att känna en gemenskap? Jag kan sträcka mig till att köpa glögg som är samksat med rom eller cognac pg a att det är gamla smaksättningar i viner som samkade skit, men att blanda ut med vanilj, havtorn och hjortron då har man nått en nivå som är ganska låg. Då kanske vän av ordning frågar, varför gick han då och köpte en julsnaps med fikon? Jo, därför att förr i tiden slängde man ner vad man hade för att taskig finkel skulle smaka bra och kryddor har man alltid använt för kryddning av sprit. Basta! Till nästa jul ska jag be Vin och sprit ta fram en glögg med Genever smak!


/Hazzard med röda mulen

Skapa flashcards