Alla inlägg den 29 mars 2009

Av Hazzard - 29 mars 2009 00:29

Den här cigarren fick jag vid ett byte på BASH #3 av BOTL Magnus från Gävle, tack och bock! Vad jag förstog av den lilla märkning som fanns på cellofanet så var den här cigarren från -99? Intressant.

Doft: Täckbladet hade mycke stall medans vid foten var doften lättare med insla av nyslaget hö.

Intryck: Ljust täckblad som hade en viss strävhet. Cigarren var kompakt och välgjord.

Innan tändning: Mycke hö och talk(!?)

Smaker: 1) Lätt brända toner och inslag av klöver.

              2) Lätt trä med inslag av råsocker och pepprigt avslut.

Styrka: Medium/full

Övrigt: Bra drag. Cigarr var väldigt len och behaglig i smaken. Dock är den här faconen lite för stor för mig, men det var inte mycke kvar när jag lade ifrån mig den!

Betyg: 8/10


/Hazzard

 PS. sista bilden är mer artistikt. DS

Av Hazzard - 29 mars 2009 00:15

Provade att göra en parallell provning av The Balvenie Double Wood 12 year och Macallan Fine Wood 10 year i kväll. Jag kan väl säga att för mig är det lättare att finna olikheter i cigarrer än i whisky. Men jag kom fram till följande; Balvenie har en fylligar kropp än Macallan men inte samma avrundinga av sherry. När det gäller smaker så är Macallan lite sötare och fruktigare än Balvenie, vilket tilltalade mig. Så på en amtörs nivå så är Macallan klart vinnare i den här testen. Men båda är väldigt bra Whisky.


/Hazzard

Ovido - Quiz & Flashcards