Alla inlägg under april 2009

Av Hazzard - 29 april 2009 23:51

Ännu en cigarr som min BOTL Zippo hade förärat mig med. En cigarr att avsluta kvällen med efter att Sverige hade slagit USA i förlägning, i en nerv kittlande match.

Doft: Täckbladet haden en kryddig ton och vid foten fanns det en frisk ceder ton.

Intryck: Ljust täckblad medgrov struktur. Lite svampig och lätt box press.

Innan tändning: Nötig med inslag av hö.

Smaker: 1) Rostade cacao toner med en viss örtighet med mild peppar ton.

              2)  Ceder med lättare rostad ton.

Styrka:  Medel/full

Övrigt:  Behaglig cigarr i smaker, tyvärr så hade den en tendens att slockna. Det kan bero på att den kändes något fuktig. Den kommer att behöva ligga till sig en tid för att uppnå en bättre presentation.

Betyg: 8/10


/Hazzard

Av Hazzard - 26 april 2009 22:26

Jag och familjen hade glädje att träffa Zippo med familj under en härlig lördags eftermiddag och kväll. Naturligtvis hanns det med en del cigarrer under kvällen tillsammans med god mat och dryck. Den första cigarren som tändes upp var en Quintero Brevas tillsammans med en Caffery's medans barnen lekte för glatta livet i lekparken. En örtig cigarre med pepprighet.

Innan middagen så blev det en Por Larranaga Montecarlo med en Leffe Blond ljus. Här växte både cigarren och ölens smaker ihop på ett harmoniskt vis. Båda har en kryddighet som passade bra för varandra. Till desserten blev det en Padron 2000 maduro som jag inte har lyckats ta till mitt hjärta. Panacottan var betydlig mumsigare.

Får passa på att tacka Zippo med familj för en trevlig kväll.


/Hazzard

Av Hazzard - 21 april 2009 23:28

Utan att vara allt för djup lodande i den här bedömningen så drog jag av en cigarr som har legat ett tag. Den har rönt ett visst intresse när den kom ut på marknaden men har endå fått svala recensioner.

Doten var lite av  ceder toner med inslag av kraftigt stall både i fot och täckblad.

Intrycket var att den var kompakt och hade ett fint maduro täckblad som var lätt oljigt. Innan tändningen så var det smaker av kaffe, ceder och lite kakao. Smakerna låg genom rökningen på lätta kaffebönor med inslag av citrus.

För övrigt så var den bara en cigarr i mängden enligt min mening. Så betyget blir blygsamma 5/10


/Hazzard

Av Hazzard - 21 april 2009 23:21

Jag måste medge att jag känner mig ganska stolt över att ha fått något att växa, trotts att jag inte har dom grönaste fingrarna på jorden. Men efter att ha gått som en väntande fader att få se att något ska hända, så har det äntligen inträffat. Min chilli odling har börjat skjuta skott! Dom första skotten har sett dagen ljus och nu väntar ett större arbete för att se till att dessa sköra skott klarar kalla nätter och varma dagar utan att ta stryk. Jag kan bara meddela att flera skott har kommit upp sedan jag tog dessa bilder. Så Zippo, det finns hopp om en kryddig middag senare i år!


/Hazzard

Av Hazzard - 15 april 2009 21:43

Provade en Diplomaticos No4 från 1998 som jag fick strax innan påsk. Det var intressant att se om den skiljde sig från en Diplomaticos No4 som jag beställde i december 2008 med boxkod 2007. Det är alltså nio år i mellan så det borde var något som var annorlunda. På bilderna är den som är något ljusar från 1998.

Doft: Täckbladet saknade dofter medan vid foten fanns det en svag doft av tobaksblad.

Intryck: Mellan brunt täckblad med kraftiga vener. Kompakt och boxpress. Välgjord.

Innan tändning: Jordig och gräsig ton.

Smaker: 1) Jordig och brödig ton med en svag citrus smak i svansen.

              2) Lätt rostad, brödig ton med kryddig avslut.

Styrka: Medel.

Övrigt: Lätt tajt i draget. Jämfört med den som tillverkades 2007 så har smakerna dämpats något. Dock finns samma smaker kvar. Betyget är lika för båda årgångarna.

Betyg: 8/10


/Hazzard

Av Hazzard - 14 april 2009 19:35

Jag skrev om Alec Bradley Imperatore den 5 september 2008 precis när jag hade fått hem den. Nu skulle det bli intressant och se om den hade ändrat sig sedan jag fick hem den.

Doft: Ceder och kakao i täckbladet. Mer örtig doft med inslag av lätt ceder i foten.

Intryck: maduro täckblad som är lätt oljig och har fin struktur. Ganska kompakt.

Innan tändning: Frisk ceder och örter med en liten ton av muskotnöt.

Smaker: 1) Rostade kaffebönor, kakao och en svag ton av kola i svansen.

               2) Lättare rostad ton och lätt brödig.

Styrka: Mild/ Medium

Övrigt: Behaglig och lättrökt cigarr med bra balans i smakerna. På det hela taget kan man väl säga om man tittar tillbaka sju månader så har cigarren ändrat sig lite. Örtigheten finns kvar innan tändning, liksom brödigheten i smaken tillsammans med rostade toner och kaffe. Styrkan har mattats av något från att ha varit medel till att bli mild/medel. Så slutsatsen blir att cigarren har utvecklats till det positiva och har vunnit på lagringen.

Betyg: 9/10


/Hazzard

Av Hazzard - 10 april 2009 23:50

Aaaah. Kunde inte motstå frestelsen från att hugga in på en Bolivar Corona Extra som jag fick idag. Förväntningen var stor att få prova en kuban från 1998.

Doft: Täckbladet hade knappt några dofter men man kunde ändå känna lite peppar/ceder. Vid foten var det ceder med örter.

Intryck: Mellan brunt täckblad medgrov struktur. Cigarren kändes lite svampig. Fin box press.

Innan tändning: Ljust trä och hö.

Smaker: 1) Kraftiga toner av ceder och rostat med en liten hallonton i svans.

              2) Lättare ceder och rostad ton och inslag av mörka bär.

Stryrka: Medel

 Övrigt: Fint drag. Dom kraftiga tonerna som fanns i början mattades av något och gav en mer fruktig ton. En viss pepprighet på slutet. Cigarren passar bäst till lättare drycker, typ portvin. 

Med en sådan här cigarr skulle jag kunna hänga på korset en långfredag!

Betyg: 9/10


/Hazzard

Av Hazzard - 10 april 2009 22:46

Studsade iväg till ICA-handlaren för att hämta ut ett paket som kom från en BOTL. I paketet låg det två lådor med lite äldre cubaner som jag hade köpt av honom. Första lådan var Bolivare Corona Extra från 1998 och andra lådan var Diplomaticos No.4 från samma år. Kul var det också att i den lådan låg det en Diplomaticos No. 4 med cellofan, vilket är från mitten av 70-talet! Härligt brunt cellofan omslöt cigarren.

Det kommer att bli intressant att prova dessa skapelser.


/Hazzard

Ovido - Quiz & Flashcards