Direktlänk till inlägg 3 maj 2009

Little Britan

Av Hazzard - 3 maj 2009 00:55

Valborg, första maj. Som vanligt var man sen med att byta eller rättare sakt skulle byta vinter sulor på bilen till sommar slicks. Glad i hågen med blåställ på  och fälgkors i huggsta hugg skulle här bytas. Som vana trogen förväntade jag mig att fälgbultarna skulle sitt som gjutna i urberget, men lossade lätt som fjäderplockning av en gås. Ett barnsligt leende spreds över mitt ansikte i tron om att det hela skulle vara över på 30 minuter blankt. TJENA! Hjulen vägrade att lossa från centrumnavet på hjulaxeln! Svettig som om man hade klivit ur från bastun iklädd dunjacka och tillhörande termobyxor strörtade jag ner till macken på cykel för att inhandla 5-56 för att lösa problemet. 260 kr fattigare efter mitt inköp(inkl. kopparpasta), gav jag hjulen en regäl dusch med spray och väntade tålmodigt. Nya tag med ett bättre fokus på att hjul H*****t skull lossna, men icke. Däremot fick ett par passrande yngre tonåringar lära sig några nya kraft uttryck som gjorde att deras hakor full ner till marken. Dagen flöt och framåt kvällen så åkte blåstället på, en snabb sondering i verktygslådan efter hammare och diverse tillhyggen skulle nu däcken av! Fram med domkraften och fälgkors. Ingenting hände! Hur mycke jag än stretade, bände och drog hände ingenting! Dom vägrade att lossna!! Jag gav upp. Däcken sitter fortfarnde kvar, vilket har medfört att jag har fått cykalt med min dotter fram och tillbaka från dansen, cyklat fram och tillbaka från barnkalas i dag så att jag har lårmuskler som inte är av denna värld. Sur och grinig så har jag surfat runt för att hitta något som muntrade upp mig och komm att tänka på en serie som gick på TV för några år sedan. Det var ett par engelska killar som körde en serie som hete Little Britan och dom var helt sjuka. Tyvärr så har svenk TV inte köpt in fler avsnitt som dom gjorde, men som tur är kan man se tidigar avsnitt på You Tub.


I morgon är det Biltema som gäller för inköp av en kraftig avdragare!I annat fall så kommer jag att få åka i väg till verksatdan med ett par däck som låter som fyra maracas mot asfalten i sommar värmen i början på veckan!


/Hazzard

 
 
Ingen bild

ZIppo

4 maj 2009 10:14

Känner igen det där då jag råkade ut för nåt liknande för 20 år sen.
Gjorde en desperat promenad till närmaste macken där verkstadskillen kände lite medömkan för min situation och följde tebaks till den trilskande bilen.
Vi vevade upp bilen, drog av bultarna varpå han gav den en hästspark med sina 47or.
Mycket effektivt och fälgen trillade av snyggt och prydligt.
Sen dess har jag ett par gånger fått uttöva karatekickar på fälgarna och det funkar bra varenda gång.

/Zippo

 
Ingen bild

Hazzard

4 maj 2009 21:26

Tanken slog mig att jag skulle ta till släggan, men med den turen som jag har så skulle säkert bilen falla ner från domkraften och sedan skulle jag få höga reparationskostnader. Så nu lämnar jag in bil h-t i stället!

/Hazzard

 
Magnus

Magnus

5 maj 2009 19:02

Bytte på sambons bil den här gången, men min lämnade jag in. Jag har varit med om att avverka fällkors efter fällkors. Tycker det är värt pengen att lämna in för däckbyte istället.
Att jag bytte på sambons var just pga samma anledning som dig. Jag var sent ute som vanligt. Eftersom det inte fanns några tider kvar på däckverkstan så tänkte hon byta själv...då kände jag att det var läge att kavla upp ärmarna. Men till hösten får båda bilarna gå till däckverkstan i tid.

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

hälsingland

13 maj 2009 14:37

tråkigt för dig kul för oss att läsa din blogg,smart med kopparpasta,att smörja in centrum ochså på fälgen,ska jag börja med,brukar alltid andvända motorolja som finns kvar i tomma oljeflaskor,blir billigast går bra att smörja allt med.mvh hälsingland.

 
Annika

Annika

18 maj 2009 15:17

*skrattar gott ännu en gång*
Byta däck??
*kliar mig i huvudet*
Det borde man ha gjort ja...
Aj aj då.

http://acka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hazzard

22 juni 2009 23:58

Slutet gott allting gott! Tjena, efter att ha lämnat in grolle till versktan så började det att låta som att man hade en hel marackasorkester på den sidan som verkstan hade bytt däck på. Det visade sig att man i ivern att hjälpa mig hade "glömt" att dra åt hjulbultarna ordentligt, så jag kunde skruva loss dom för hand! Men dom betalade ganska bra tillbaka när jag åkte tillbaka till dom!

/Hazzard

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hazzard - 7 augusti 2011 16:05


Helgen började bra med ett nytt vin från producenten La Spinetta, Langhe Nebbiolo. Genomgående är vinerna från producenten bra, har sedan tidigare Ca Di Pian från 2007 och Il Gentile  Di Casanova från 2007 som båda har varit toppen viner. Tyvärr så...

Av Hazzard - 20 juli 2011 22:34

Satt och slö tittade på TV då man visar Nordea Master och en svensk sperlare fick frågan varför han inte hade spelat i år. Hans svar: "jag har opererat båda axlarna, höger och vänster"! Vilka andra axlar skulle man ha opererat som människa?   ...

Av Hazzard - 20 juli 2011 20:40


  Somona distriktet i Californien är det näst största vin distriket efter Napa Vally, där håller bl a familjen Gallo till som kanske är mest kända för sina viner gjora på Zinfadel druvan. Men man har under några år producerat vin med Cabernet Sauvi...

Av Hazzard - 20 juli 2011 19:55


  Måste ha varit över ett år sedan jag skrev något på bloggen, men två barn och husköp har tagit sin tid. Men nu har jag lite tid över i min ensamhet och passar på att leverera en recension av en cigarr som jag har fått från två håll och var lite hy...

Ovido - Quiz & Flashcards